SP verwijdert fractievoorzitter wegens niet betalen afdracht

De Doetinchemse SP-afdeling heeft de huidige fractievoorzitter Robert Ooms van de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen gehaald. Aanleiding is een dispuut tussen het landelijk SP-bestuur en Ooms over de afdracht van de raadsvergoeding.

De fractievoorzitter was door kiescommissie en leden op plek 3 van de kandidatenlijst gezet. “Omdat ik mijn raadsvergoeding niet heb afgedragen heeft het bestuur mij van de lijst gehaald”, zegt Ooms. “Ik heb de eerste 1,5 jaar netjes driekwart van de vergoeding afgestaan. Daarna kreeg ik het moeilijk, verloor mijn baan en de schoorsteen moest toch roken. Dat is niet goed te praten, maar ik was wel bereid om tot een oplossing te komen. Die tijd is me dus niet gegund.”

Zware omstandigheden
Afdelingsvoorzitter Harry Bosman van de Doetinchemse SP wil inhoudelijk niet ingaan op de kwestie. Hij erkent dat Ooms hard voor de SP heeft gewerkt ook in zware omstandigheden, maar dat dat los staat van deze kwestie. (De Gelderlander 22.01.2014)

Kent u Veerle Slegers nog? Haar 10.000 euro niet betaalde afdracht werd door het landelijke bestuur kwijtgescholden. Maar Slegers is persoonlijk door Jan Marijnissen getraind in de eliteclub van de SP, de Groep van 30 – en Ooms niet. Dat is het verschil. Ook bij de SP geldt dat sommige mensen nu eenmaal meer gelijk zijn dan anderen. 100% Sociaal, behalve voor het eigen personeel, dat 50 tot 90 procent bij de baas moet inleveren om de baan te mogen behouden. Zou een andere werkgever dat met zijn personeeldoen, dan stond de SP morgenochtend vroeg aan de poort met flyers en ballonnen. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat het hier gaat om publiek geld.

 

Niet betalen = opdonderen

Maar er is meer aan de hand in het geval van Robbert Ooms. Duidelijk is dat hij voor straf niet op de te lijst van te kiezen kandidaten mag staan. Alles goed en wel, maar dan is hij nog steeds fractievoorzitter en dus democratisch gekozen raadslid in Doetinchem. In de krant lezen we dat het afdelingsbestuur had besloten hem van de lijst te schrappen. Dat lijkt me sterk, want ten eerste gaat het landelijke bestuur over het afdrachtbeleid, en ten tweede maakt een afdelingsbestuur zulke beslissingen nooit zonder overleg of fiat van het landelijke bestuur.

Het merkwaardige is dat het landelijke bestuur nu meent dat Ooms niet alleen van de kandidatenlijst moet worden verwijderd, maar ook op staande voet moet vertrekken – met inlevering van zijn zetel. En dat is inmiddels dan ook gebeurd: alleen Suzan ter Heijne staat nog op doetinchem.sp.nl als raadslid.

De zaak zegt alles over hoe de SP in Nederland met democratie om gaat: niet de kiezers bepalen wie hen mag vertegenwoordigen in de gemeenteraad, maar het partijbestuur. De rijkste partij van Nederland niet betalen? Dan opdonderen. Dat deze praktijk in Nederland wordt gedoogd is mij echt een raadsel. Dat raadsleden zogenaamd vrijwillig hun wedde aan een vereniging (de SP dus) willen ‘schenken’ (inclusief het belastingvoordeel van deze constructie) is al erg genoeg, maar een democratisch gekozen raadslid uit de gemeenteraad schoppen vanwege een interne aangelegenheid gaat echt te ver. Doe effe sociaal man!

  1. Mike

    Wat een enorm vaag verhaal. Hij is werkzaam bij de Doetinchemse SP afdeling. Krijgt hiervoor een vergoeding (gratis geld) waarvan hij 3|4 afstort naar de SP kas. Heel logisch. Je sluit je niet aan bij de SP om slapend rijk te worden ten koste van het volk. Hij weigert 3/4 van het gratis geld terug te storten naar de SP kas, want hij heeft geen baan? Hij werkt bij de SP?

  2. Eric

    Citaat
    Zo hebben raadsleden van kleine gemeenten met maximaal 8.000 inwoners recht op een maximale standaardvergoeding van 235,58 euro per maand. Raadsleden van gemeenten met meer dan 375.000 inwoners ontvangen de hoogste standaardvergoeding van maximaal 2209,35 euro per maand.
    /citaat

    Bruto natuurlijk neem ik aan.
    Als je van die 2300 3/4e moet afstaan kom je dus als werkeloze (geen betaald werk) onder het sociaal minimum.

    Dat wil dus zeggen als ik een politieke carriëre zou ambiëren ik dit niet bij de SP kan doen.
    Ik zou onder het sociaal minimum vallen want geheid dat de Sociale Dienst mijn uitkering zou stoppen.

Reageer!

