SP-wethouder Hilversum stapt op vanwege afdracht

biergeld

De vertrekkende SP-wethouder Karin Walters in Hilversum doet een boekje open over de “afdrachtregeling” van de SP. Zij is niet de eerste die vertrekt vanwege de totale willekeur die de partij handhaaft in het spekken van de partijkas. De lokale fractie reageert traditioneel alsof er plotsklaps een spontane natuurramp heeft plaatsgevonden: “Het besluit van Walters komt hard aan en is ook moeilijk te begrijpen voor de SP.” (pdf) [verwijderd] Walters heeft haar probleem echter vorig jaar al aan de fractie kenbaar gemaakt, dus hoe “moeilijk te begrijpen” is de stap van Walters?

In maart dit jaar werd bekend dat de fractievoorzitter van de SP in Apeldoorn gedwongen werd om een uitkering aan te vragen om aan de partijkas te ‘schenken’. De hele Apeldoornse fractie stapte op.


Karin Walters stapt uit de SP

HILVERSUM – Na vier jaar wethouder en anderhalf jaar raadslid te zijn geweest, heeft Karin Walters besloten dat er onvoldoende basis is voor toekomstige samenwerking in de SP. Karin vindt de huidige afdrachtregeling te stringent en ziet niet dat er binnen de SP-partij voldoende venieuwing plaatsvindt op dit punt. Daarom stapt ze uit de SP.

Verklaring:

“Vier jaar lang (2006-2010) ben ik wethouder geweest voor de SP. Ik heb toen elke maand een deel van mijn wethouderssalaris afgestaan aan de landelijke SP (alles boven het bedrag dat ik daarvoor in mijn deeltijdbaan verdiende). Ook heb ik elk jaar mijn belastinggegevens en die van mijn man overhandigd, zodat de SP kon berekenen hoeveel geld wij nu meer dan voorheen van de belastingdienst terugkregen door deze ‘giften’. Ook dat bedrag ging naar de SP. In 4 jaar heb ik in totaal zo’n 85.000 euro afgedragen.

Na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010 hield mijn wethouderschap op, aangezien de SP niet meer in het college van de gemeente Hilversum zat. Ik was enige tijd werkloos met wachtgeld als ex-wethouder. De SP verwachtte ook toen dat de afdracht van wachtgeld en belastingteruggave doorging. Nog tot 2 jaar na het aanvaarden van een nieuwe baan buiten de politiek zou de belastingteruggave overgemaakt dienen te worden aan de SP.

Vorig jaar heb ik aan de SP Hilversum laten weten dat dat mij te ver ging. In gesprek met het landelijk hoofdbestuur werd duidelijk: stoppen met afdracht was stoppen met SP politiek. Maar een compromis werd gevonden: wel afdracht van alle wachtgeld boven mijn toenmalige salaris en van 75% van de raadsvergoeding, maar niet van de belastingteruggave erover. Hierdoor kon ik mijn werk als raadslid voortzetten.

In de afgelopen periode is mij gebleken dat er geen ruimte binnen de SP is voor beleidsvernieuwing rond de afdrachtregeling en dat mijn standpunten hierover mij zwaar worden aangerekend. Een eventueel wethouderschap is bijvoorbeeld zeer te betwijfelen.

Ik heb besloten dat ik er niet meer aan mee wil werken. Met name het afstaan van belastinggegevens en het overmaken van de extra belastingteruggave gaat me te ver. Bovendien is het mij duidelijk geworden dat er sprake is van willekeur: niet alle SP-wethouders dragen deze belasting af en raadsleden en provinciale statenleden dragen ook geen belastingteruggave af.

Twee weken geleden maakte John van Otterloo bekend dat hij gaat verhuizen en dat hij dus geen fractievoorzitter meer zal zijn voor de SP. Dat stokje kan ik alleen van hem overnemen, als ik voldoende vertrouwen heb in het beleid van de SP en dat heb ik niet op het punt van de afdrachtregeling. Daarom ligt mijn toekomst elders. Met pijn in het hart verlaat ik de SP. Ik heb altijd plezierig met de fractie-leden en bestuursleden samengewerkt, maar op het punt van de afdrachtregeling is geen van hen samen met mij opgetrokken.

Voor veel SP-leden en SP-stemmers is de precieze uitvoering van de afdrachtregeling onbekend. Dat is logisch, want op de site van sp.nl is deze nauwelijks te achterhalen en alleen op hoofdlijnen beschreven. Nu ik vertrek stel ik helaas veel SP-stemmers teleur. Dat spijt mij. Ik hoop in dit stuk een heldere verklaring te hebben gegeven.

Een goed bestuur van de mooie gemeente Hilversum is nog steeds mijn drijfveer. Mijn raadswerk voor Hilversum en de opdracht die ik van de kiezer gekregen heb, zet ik dan ook graag voort. Ik heb me 7 jaar ingezet voor zuiver bestuur op basis van de menselijke maat en in nauwe dialoog met de mensen in Hilversum. Daar zal ik mee doorgaan en ik neem dus mijn zetel mee. Binnen enkele dagen kom ik met nadere informatie over hoe ik dit vorm ga geven.”


Lees op dit weblog meer over de zogeheten afdrachtregeling en de opstappers die deze reeds opgeverd heeft.

Reageer!

