Nog een Fries SP raadslid stapt over naar Verenigd Links

In navolging van drie van de vier Friese SP Statenleden en twee van de drie SP raadsleden uit Sneek stapt nu ook de fractievoorzitter Hendrika Zoodsma van de SP raadsfractie van Leeuwarden over naar Verenigd Links en zegt haar lidmaatschap van de SP per 1 november op. Daarmee is Zoodsma de zesde SP volksvertegenwoordiger op rij [in Friesland] die deze stap zet. De Leeuwarder SP fractie is gehalveerd.

roemer-lemmingen

Zoodsma geeft aan de kritiek van de eerder overgestapte Friese Staten- en raadsleden volmondig te delen. Ook zij is het volstrekt oneens met de interne werkwijze van de SP. Ze staat haar zetel niet af maar heeft besloten deze in te nemen voor de nieuwe partij Verenigd Links. Dit betekent effectief dat er van de 2 zetels tellende Leeuwarder SP fractie nog maar één zetel resteert.

Zoodsma verklaart dat zij, ook al onderschrijft ze nog steeds het gedachtegoed, na lang overwegen toch heeft moeten constateren dat de kloof tussen de ideologie en de praktische invulling daarvan binnen de SP spreekwoordelijk is en niet langer te ontkennen. Ze kan in haar beleving niet langer functioneren zonder last of ruggespraak. De dominante manier waarop de lokale Leeuwarder SP afdeling met de fractie omgaat, maakt dit onmogelijk volgens Zoodsma.

Zoodsma: “Als je strijdt voor een betere wereld moet je beginnen bij jezelf. Een volksvertegenwoordiger moet in dat opzicht binnen redelijke grenzen de mogelijkheid hebben om die taak op te pakken zoals hij of zij denkt dat het moet en kan. In de afgelopen maanden is me echter gebleken dat dit door de SP wordt vertaald met het opleggen van dictaten vanuit de afdeling en het landelijk bestuur. Daarbij geven niet de politieke argumenten of consensus de doorslag, maar wel harde en niet voor discussie openstaande mededelingen vanuit het afdelingsbestuur en de daar aanwezige sturing vanuit het Hoofdbureau van de SP te Rotterdam.

Dat is niet alleen lastig, het verstikt ook mijn onafhankelijke positie als raadslid. Ondanks dat ik mijn zorgen keer op keer heb uitgesproken is er geen enkele ruimte voor nuancering bij de manier waarop ik mijn raadslidmaatschap vorm wil geven en daar ben ik nu klaar mee. Verenigd Links geeft me deze mogelijkheid echter expliciet wel en stelt een individuele aanpak op prijs zolang deze strookt met het programma en uitgangspunten natuurlijk. Juist persoonlijke vrijheid voor iedereen staat voorop voor VL/FL en samenwerking is gebaseerd op vertrouwen en redelijkheid in plaats van het simpelweg uitdelen van een dictaat of oekaze. Dat verschil heeft me doen besluiten mijn zetel ter beschikking te stellen van Verenigd Links.” (bron)

De SP reageert: we snappen er niets van!

Reageer!

