SP-rel in Brussel, Kartika Liotard stapt op

“Ongeoorloofde druk, gerichte tegenwerking, opzettelijke sabotage en fysieke intimidatie”

kartika-liotardSlimme zet, zo vlak voor de verkiezingen. Maar ja, eigen schuld, wanneer je je trouwe en hardwerkende personeel als oud vuil behandelt. Op een gegeven moment slaan ze door. En nu ligt de ellende op straat, in de vorm van email-correspondentie met bijlagen. Ik neem aan dat Kartika Liotard die heeft gelekt. Een trouwe afdrachtenaar en partijslaaf, die zelfs ‘Partij’ met een hoofdletter schrijft, en dat ze een keer “ongehoorzaam” is geweest. Nu sleurt ze de partij mee in haar val. Had ik ook gedaan. Maar zielig is ze natuurlijk niet, want toen andere SP’ers deze behandeling kregen hield ze haar mond. De NRC bericht:

SP-fractie in Brussel valt uit elkaar

Brussel, 1 juni. SP-Europarlementariër Kartika Liotard heeft vandaag haar partijlidmaatschap opgezegd wegens een conflict met fractievoorzitter Dennis de Jong en het partijbestuur. Liotard stapt uit de SP-fractie, maar blijft wel in het Europees Parlement. Daardoor houdt de SP één zetel over.

Volgens Liotard, die bezig is aan haar tweede termijn, is er al een jaar onenigheid in de SP-fractie, onder meer over haar keuze voor commissies en de aanstelling van medewerkers. Verder zou er discussie zijn over de wijze van salarisafdracht aan de SP. Liotard is het eens met die afdracht, maar wilde niet nieuwe regels van het Europees Parlement overtreden.

Daarna is het conflict volgens Liotard geëscaleerd en wordt zij naar eigen zeggen voortdurend tegengewerkt. “Zo had ik geen toegang tot onze website. Ik krijg niets te horen uit bestuursvergaderingen over de Europese fractie en moest het nieuwe, positievere Europastandpunt van de SP in de krant lezen.”

Hans van Heijningen, algemeen secretaris van de SP, betreurt het vertrek. Hij erkent dat er vanaf het aantreden “samenwerkingsproblemen in de nieuwe fractie” waren: “Ik heb diverse malen geprobeerd de problemen op te lossen en werkbare afspraken te maken. Ik constateer dat het nu is misgelopen. Tot die hoofdlijnen wil ik me beperken. Wel wil ik me inzetten om Kartika voor de fractie te behouden.” De Jong laat weten zich aan te sluiten bij Van Heijningen en niet zelf te willen reageren.

dennis-de-jong

“fysieke intimidatie”

Over de door Liotard in de emails genoemde pesterijen, treiterijen, sabotage en herhaaldelijk “fysieke intimidatie” van Dennis de Jong schrijft de krant niet. Het scheen zelfs zo erg te zijn dat Hans van Heijningen De Jong had opgedragen om ‘fysiek’ bij Liotard uit de buurt te blijven. Wat De Jong precies flikte bij Liotard blijft onbesproken. Het lijkt me toch sterk dat een homoseksueel bij een vrouw in haar borsten of kont knijpt? Nou ja, je weet natuurlijk nooit hoe verknipt mensen zijn. Dennis de Jong deed eerder ook aan pr voor Scientology, dus dat is al redelijk verknipt.
Ook gebeurde de “fysieke intimidatie” een keer in aanwezigheid van een radioman, die er daarna in een interview naar vroeg. Dat moest er van de partij uitgeknipt worden. Volgens Van Heijningen waren journalisten op zoek om iets negatiefs over de SP te schrijven. Nou, met Dennis de Jong is dat niet zo moeilijk, zo blijkt. Ik zal het Dennis eens vragen als ik weer met hem in de rij bij de kassa van Appie sta. Ik zal echter nu wel wat meer afstand houden…

 

Dennis de Jong hoeft geen salaris af te dragen

Op 9 juli 2009 schrijft Kartika Liotard aan Van Heijningen:

“Ik ben verdorie reeds 20 jaar loyaal aan de partij, 15 jaar als vrijwillig sp-er en de afgelopen 5 jaar in het EP. Tot nu toe heeft Dennis een veel kortere tijd aan activiteiten ten behoeve van de SP en heeft nog nooit afgedragen iets waar ik altijd trouw in ben.”

Normaliter zet de SP zo iemand uit de partij, wanneer die geen geld aan de partijkas afdraagt. Dus waarom De Jong niet? Dat is eenvoudig: omdat hij tot de SP-elite behoort, en de SP-elite geniet speciale privileges. Zo zorgen ze bijvoorbeeld middels de speciale onkostenvergoeding heel goed voor zichzelf: mantelpakjes, kinderopvang, penthouse in hotel. Tot wel 4500 euro per maand mogen ze declareren. Terwijl ploeterende raadsleden in de polder, die ook veel meer moeten afdragen dan de elite, hun eigen kopje koffie nog moeten betalen. Ik vraag me af: welke SP’ers hoeven er nog meer geen afdracht te betalen?

 

Neoliberale financiële constructie

Het is EU-parlementariërs verboden salaris af te dragen aan hun partij. Dat is logisch, want in het EP werken volksvertegenwoordigers, en geen partijvertegenwoordigers (hetzelfde geldt in formele zin overigens ook voor Nederland). Maar de SP is zó op geld belust, dat het om toch de afdracht te vangen speciaal een stichting heeft opgericht, met de belachelijke naam Weerbaarheid en Solidariteit, een “religieuze of non-profit organisatie”. Op die rekening moet de afdracht ‘geschonken’ worden.  Op het adres van die stichting, in Groningen, staat niet toevallig het woonhuis van penningmeester Rosita van Gijlswijk. Toch maar eens aan Ronald van Raak vragen of de SP soms ook nog doekoe heeft liggen in de bekende belastingparadijzen.

 

Persverklaring Kartika Liotard

Brussel – “Na 22 jaren trouw lidmaatschap van de SP en na meerdere pogingen van mijn kant om tot een structurele oplossing te komen voor de ondertussen onhoudbaar geworden werksituatie, heb ik besloten om verder te gaan als onafhankelijk lid van het Europees Parlement. De afgelopen maanden ben ik voortdurend doelwit geweest van ongeoorloofde druk, gerichte tegenwerking, opzettelijke sabotage en fysieke intimidatie. Omdat de partijtop het niet noodzakelijk blijkt te achten om deze situatie te normaliseren, doe ik dit bij deze zelf. (Nieuwsbank)

Verder gaat het niet zonder abonnement, en op sp.nl gaan we dat natuurlijk helemaal nooit lezen. Ben benieuwd of Liotard nu ook voor “zakkenvuller” en “baantjesjager” gaat worden uitgemaakt, zoals de velen die haar voorgingen.

Politbureau: 100% niks aan de hand

Het partijbestuur heeft zojuist gereageerd met de traditionele 100% ontkenning. Nog belachelijker is het dat SP’ers altijd maar “chic” moeten zijn, terwijl de partij zelf altijd medogenloos over hun ‘lastige’ mensen heenwalst.

Het partijbestuur van de SP heeft geen enkele aanleiding te denken dat er in de Europese fractie van de partij “ernstige zaken” zijn voorgevallen. Dat zei algemeen secretaris Hans van Heijningen van de partij dinsdag in een reactie op het opstappen van Europarlementslid Kartika Liotard.

“De deur is wat ons betreft niet dicht”, aldus Van Heijningen. Het is hem dinsdag nog niet gelukt contact te krijgen met Liotard. Van Heijningen verwerpt de kritiek dat het partijbestuur niets gedaan zou hebben. Hij vindt het bovendien “niet chic” dat Liotard allerlei vertrouwelijke informatie publiek heeft gemaakt. “Dat is niet de manier waarop het zou moeten. Ik heb ook geen zin in spelletjes om punten te winnen voor wie het meest gelijk heeft”, aldus de algemeen secretaris van de SP.

Liotard gaat verder als onafhankelijk lid van het Europees Parlement, maar blijft wel aangesloten bij de Europese fractie van Verenigd Links, waar ook de SP deel van uitmaakt. Morgen opent ze een eigen website: nietzomaar.eu.

Ik kan maar één ding tegen Kartika Liotard zeggen: nu weet je eindelijk waar je ‘ja’ tegen gezegd hebt!

Reageer!

