De lange arm van Jan Marijnissen

Van het weblog van Toine van Bergen.

HP de Tijd: “de lange arm van Jan Marijnissen”

Door Alies Pegtel

lange-armJarenlang gold het als sympathiek, ja, zelfs hip om SP’er te zijn. Jan Mulder, Huub Oosterhuis, Adam Curry, Harry de Winter en uiteindelijk zelfs Marcel van Dam; iedereen die links angehaust was, liep weg met de partij van Jan Marijnissen. Of was het met zijn succes? Want de laatste maanden hoor je nog wel over de derde partij van het land, maar niets meer uit de mond van bovengenoemde BN’ers.

SP-senator Duzgun Yildrim die weigerde om gedwongen door de partijtop zijn zetel af te staan, een hoofdredacteur van partijkrant Tribune [Elma Verheij] die werd geschorst, en tientallen lokale en provinciale bestuurders die uit onvrede met de gebrekkige partijdemocratie opstapten; ziehier de mediascore van de SP in de afgelopen maanden. Resultaat van deze berichtgeving is dat de SP inmiddels kampt met ledenverlies, zei partijsecretaris Hans van Heijningen vorige week. En dat zijn ze na jaren van succes bij de SP niet gewend.

Zo begint een lezenswaardig omslagartikel in HP De TIJD van deze week. Nog enkele citaten staan hieronder.

….Maar de harmonieuze wijze waarop [Nico] Koffeman bij de SP is vertrokken, is een unicum. In de loop der jaren hebben veel mensen vrijwillig of onvrijwillig afscheid van de SP genomen, maar nooit in goede harmonie. Willem de Vroomen, bijvoorbeeld, was jarenlang partijbons in Alkmaar. Na zijn vertrek bundelde hij de kritische artikelen die hij tevergeefs ter discussie naar het partijbestuur stuurde in de bundel ‘Afscheid van de SP’. Neem Sjon Lammers, voorheen statenlid in Groningen, die Marijnissen nu ‘de Nederlandse Mao’ noemt. Het Gelderse statenlid Hans de Boer, die zich op een partijcongres tegenover Marijnissen kandidaat stelde voor het partijvoorzitterschap en daarna door de leider met een paraplu op het hoofd werd geslagen”…..

.”……Het afgezette Gelderse statenlid Toine van Bergen vertelt: “Ik had al een tijdje het gevoel dat de partij van mij afwilde omdat zij mijn milieustandpunten te radicaal vinden. Toen kwam dit jaar ineens een jongen uit het talentenklasje van Marijnissen in mijn Statenfractie. Die heeft geteld of hij een meerderheid in de fractie kon vinden om mij te wippen. Zo ben ik gedumpt.”

“……………Activist Harry Voss, die jarenlang de milieu alarm team-bus bemande: “Ik heb met heel veel plezier voor de partij gewerkt. Maar ja, toen kreeg ik ruzie met de grote baas, nou dan weet je het wel. Ik wil er niet teveel over zeggen, ik heb geld meegekregen en daarmee moet de kous afzijn. Maar het is niet leuk gegaan, ik mocht het partijkantoor in Rotterdam niet eens meer in om afscheid te nemen van mijn collega”

En zo gaat het nog een tijdje door. Een gang naar de kiosk is zeker de moeite waard!

Reageer!

